Overlay

ANA-MARIA NANU: „Ashihara-Karate m-a ajutat in antrenamentele cu persoane supraponderale”

Pe Ana-Maria Nanu ati cunoscut-o in urma cu cateva luni, cand a participat la discutia despre alimentatia practicantului de Ashihara-Karate (click aici), informatiile din acest articol putand fi utilizate de oricine este pasionat de artele martiale. Ea a intrat in contact cu acest stil la varsta de 18 ani, ulterior dedicandu-se activitatii de fitness si chiar participand in competitii specifice (categoria „Bikini Fitness”). In prezent, Ana-Maria este antrenor personal in municipiul Bucuresti, obtinand recent si certificarea de nutritionist.

Rareori cineva se inscrie la cursurile de Ashihara-Karate la intersectia dintre liceu si facultate, asa cum s-a intamplat in cazul interlocutoarei mele. „Scopul principal avut atunci cand am pasit intr-un dojo a fost sa fac miscare, deoarece devenisem sedentara. Mi-au placut disciplina, spiritul de echipa, colectivitatea si apartenenta la grup”, a declarat Ana-Maria. Intre timp, in Romania incepusera sa ia amploare salile de fitness, iar o perioada a mers in paralel cu ambele sporturi, in cele din urma dedicandu-se hipertrofiei musculare. „Pana in 2012, totul a fost strict recreativ. Initial n-am crezut ca poate reprezenta o activitate profesionala in adevaratul sens al cuvantului”, a adaugat antrenoarea personala.

ANA-MARIA NANU:

In continuare sunt in contact cu lumea Ashihara-Karate. Comparativ cu inceputul anilor 2000, miscarea nationala a evoluat, dar – din pacate – si-a pierdut unitatea. Imi lipsesc emotiile de pe tatami si implicarea in partea organizationala, la solicitarile lui sensei (n.r. Petrica Bulmaga), un om pe care-l apreciez pentru puterea si determinarea cu care face treburile.

Multi dintre cei cu care am vorbit au marturisit ca sunt recunoscatori stilului Ashihara-Karate pentru dobandirea unor trasaturi de personalitate ce i-au ajutat ulterior in profesie. Care a fost castigul Anei-Maria? „Experienta dobandita mi-a fost utila in special in antrenamentele cu persoane supraponderale, fiindca aveam nevoie de sesiuni intense, de tip HIIT (n.r. High Intensity Interval Training), iar atunci foloseam exercitii reinterpretate din artele martiale. Rezultatele au fost extraordinare! Spre exemplu, unui client i-am introdus in rutina sportiva lovituri la sacul de box si alergari de anduranta in parc, ceea ce l-a ajutat sa slabeasca aproximativ 40 kg”, a precizat sportiva.

TOTUL SE PERSONALIZEAZA
Ce scopuri au barbatii si femeile atunci cand apeleaza la un antrenor personal? „Am observat ca cei care au nevoie de un PT de regula n-au calcat vreodata intr-o sala de fitness. De multe ori incearca pe cont propriu, dar in cele din urma realizeaza ca nu se descurca, iar atunci recurg la solutia salvatoare: instructorii. Altii, mai putini, cunosc bazele, insa nu stiu cum sa combine exercitiile astfel incat sa aiba rezultate. Am intalnit si situatia in care cineva mi-a spus ca nu-i plac antrenorii personali din cauza ca sunt aroganti, iar aceasta este o chestiune la care ar trebui sa reflecteze toti cei din bransa”, a relatat Ana-Maria. Daca cineva care n-a facut pana acum sport doreste sa-si schimbe stilul de viata si decide sa-si faca abonament, cum alege cea mai potrivita locatie pentru a nu-si periclita sanatatea? „Intotdeauna se merge la sigur cu salile profesioniste, cel mai bun criteriu de selectie fiind constituit de brand. Cluburile mari, cu renume, au lucrurile foarte bine puse la punct, pe cand cele «de cartier» ofera servicii modeste, cu instructori care mai degraba au o idee vaga despre cum ar trebui sa indrume si, poate, de multe ori, o atitudine plictisita”, a sustinut fosta concurenta in evenimentele de fitness.

ANA-MARIA NANU:

Oamenii vin la sala din mai multe motive: pentru a slabi, pentru tonifiere si pentru relaxare / eliminare a stresului. In general, barbatii opteaza pentru acumularea de masa musculara si imbunatatirea conditiei fizice, iar femeile – pentru slabire si tonifiere. Totul insa se personalizeaza, in functie de starea generala de sanatate si metabolism, astfel incat sa se obtina cele mai bune rezultate.

Intr-o discutie purtata cu Andrei Rusu afirmam ca mie-mi place sa diversific activitatile fizice, pe cand el este dedicat in totalitate hipertrofiei musculare. Plecand de la aceasta idee, cum isi structureaza Ana-Maria antrenamentele intr-o saptamana? „Rutina mea presupune divizare pe durata a patru zile: spate cu biceps, piept cu triceps, umeri cu trapez si picioare cu abdomen. Mi-as fi dorit sa fi ajuns la sala sase zile, dar momentan cresterea copilului reprezinta prioritatea mea. La un anumit interval de timp schimb dozajul efortului, pastrand insa structura grupelor musculare. Concret, in prezent ma concentrez pe ridicarea greutatilor mari, facand repetari putine, iar ulterior voi trece la stilul greutati descrescatoare, in sensul ca voi incepe seriile de la mare la mic, iar pe masura ce se diminueaza greutatea, sporeste numarul repetarilor”, a declarat specialista.

MICUL DEJUN, CEA MAI IMPORTANTA MASA A ZILEI
Poti avea rezultate fara o alimentatie echilibrata? „Da, insa ele se vad in decursul anilor, iar din cauza faptului ca nu se observa rapid, oamenii renunta sa faca sport si sa manance corect”, a precizat Ana-Maria. Am provocat-o pe interlocutoarea mea la acordarea catorva sfaturi in ceea ce priveste nutritia: „Asa cum am afirmat data trecuta, consider ca disciplina este esentiala in orice aspect al vietii. Haosul nu aduce nimic bun! Cred ca varianta clasica, formata din trei mese pe zi si eventual doua gustari, se potriveste majoritatii indivizilor. Dimineata ar fi recomandat sa se consume proteine si carbohidrati intr-un raport 50-50, pentru a compensa consumul de energie de dupa somn si de a veni cu un plus caloric pentru noua zi. Contrar parerii generale, micul dejun este cea mai importanta masa a zilei. La pranz ar trebui sa creasca procentul de proteine si sa se micsoreze cel de carbohidrati. O chestiune interesanta consta in faptul ca masa de pranz nu este obligatoriu a fi formata din doua feluri de mancare, fiindca este mult prea mult. Constituie un surplus de calorii ce nu este necesar! In fine, seara se diminueaza si mai mult ponderea carbohidratilor (ideal ar fi sa nu se consume deloc, dar practic este imposibil) si sporeste semnificativ aportul proteinelor; indicate ar fi carnea slaba (cea de peste), branzeturile si salatele. Iar referitor la gustari, cei mai multi opteaza pentru seminte, eu prefer fructele si legumele.”

ANA-MARIA NANU:

Motivatia pentru a face sport trebuie gasita de fiecare in interior, automotivatia fiind cu adevarat pretioasa. Daca nu constientizezi tu insuti beneficiile activitatilor fizice in propria viata, nimeni nu te poate ajuta oricat de bine intentionat ar fi.

Datorita cresterii numarului de nutritionisti, s-au inmultit ofertele online de planuri alimentare personalizate, fara a exista o interactiune directa cu clientul. Cum apreciaza antrenoarea chestiunea aceasta? „Daca s-ar respecta cu strictete recomandarile, ar functiona. Din pacate, rar se intampla ca cineva sa fie serios in totalitate, tocmai de aceea rezultatele nu apar.” Dieta sau stabilirea unor principii culinare precise? „Cu dieta sunt de acord in cazul in care doresti sa slabesti rapid, pe termen scurt. Dar daca ulterior te reintorci la vechile obiceiuri, nu rezolvi nimic. Poate ideal ar fi sa gasesti o varianta de mijloc, in sensul ca nu mai mananc saorma de la fast food pentru ca am tinut regim si nu vreau sa-mi bat joc de efortul depus, insa as manca ceva asemanator, iar atunci aleg un wrap doar cu carne si salata. Totusi, adevaratele beneficii apar numai atunci cand adopti un stil de viata sanatos din toate punctele de vedere”, a relatat interlocutoarea mea.

«ONLINE COACHING» CU CLIENTII
Multa lume se plange de lipsa timpului pentru a face sport. Piata din Romania s-a adaptat foarte mult pentru a veni in intampinarea dorintelor clientilor, salile de fitness fiind deschide foarte devreme si inchise noaptea tarziu. Un fenomen inedit il reprezinta amploarea programelor de antrenament incarcate pe Youtube sau chiar «live streaming»-ul. Poti avea rezultate antrenandu-te acasa? „Da. Inainte de a absolvi cursul de instructor de fitness, am avut o perioada in care am fost nevoita sa fac sport la domiciliu, din cauza lipsei resurselor financiare. Desi de multe ori am improvizat, chiar am avut rezultate, existand zile in care am facut febra musculara. Rutina de atunci presupunea programe de tip circuit, concentrandu-ma in jurul genuflexiunilor, flotarilor si tractiunilor. In activitatea mea apelez la «online coaching», avand un client cu care lucrez astfel de mai bine de un an; ii comunic zilnic ce are de facut la sala, iar daca intampina dificultati, ii stau la dispozitie”, a sustinut Ana-Maria. In perioada urmatorilor ani, partenera mea de conversatie este convinsa ca nu va renunta la sport, desi poate nu va mai fi atat de activa ca in prezent. „Mi-am propus pentru viitor ori sa-mi deschid propria sala, ori un centru de activitati fizice pentru copii sau destinat adultilor, insa adaptat la nevoile individuale”, a declarat nutritionista. Pe termen scurt, ea doreste sa-si insuseasca programele de antrenament Les Mills.

PILATES, CEA MAI BUNA OPTIUNE POST-NASTERE
Corpurile femeilor sunt supuse mai multor transformari decat cele ale barbatilor, in special in timpul sarcinii. Se poate face sport in aceasta perioada a vietii? „Da, in masura in care iti permite medicul. Chiar daca pana atunci ai fost o persoana sedentara, este important sa incepi sa te misti, pentru a preveni mai ales durerile de spate si a-ti dezvolta capacitatea de a duce sarcina cat mai bine pe picioare. Desi am avut aprobarea doctorului, n-am putut face sport cat timp am fost insarcinata, mai mult din cauza faptului ca eram deranjata de ideea ca nu ma pot desfasura la capacitate maxima, ceea ce a avut un puternic impact asupra psihicului meu”, a afirmat specialista. Recomandari post-nastere? „Cred ca pilates constituie cea mai buna optiune, deoarece in ultima perioada a sarcinii nu mai poti face deloc activitate fizica, ceea ce duce la pierderea fortei si a rezistentei musculare, dupa care intervine perioada de lauzie, destul de dificila in special pentru femeile ce opteaza pentru cezariana. La clasele de pilates constientizezi structurile scheletica si musculara, te familiarizezi cu contractia muschilor si motricitatea oaselor, toate contribuind la «reactivare» din punct de vedere sportiv. Iar cand simti ca esti pregatita, revii la rutina proprie”, a concluzionat Ana-Maria Nanu.

Interviu realizat de Razvan-Eugen Popa si publicat pe portalul AK Masters in data de 26.09.2019.

Instagram